terug naar het begin

1990

In 1990 verscheen de vierde en daarmee de laatste editie van het Kerstbandje op cassette.

De heren hadden inmiddels hun respectievelijke Tascam (Jan) en Fostex (Wim en Rabo) viersporen-cassetterecorders aardig onder de knie. Helaas nog met het kunstmatige geluid van de digitale drumcomputers (het was trouwens een hels karwei deze te programmeren; avonden werk voor één liedje). Wat opvalt is Rabo's briljante spel op de sologitaar. Het was een productief jaar. Het bandje bevatte maar liefst 15 originals.

Ook dit jaar verscheen er weer een heus krantje als bijlage bij de het Kerstbandje. Op deze pagina enkele hightights er uit.

Druk op de rode knop van de speler hieronder en deze speelt automatisch alle nummers achter elkaar af. De nummers zijn in de lijst ook individueel aan te klikken. Scroll met de balk aan de rechterzijde van de player naar beneden voor alle 15 titels. Veel luisterplezier!

 




Uit "Trouwe Vrienden" (bijlage Kerstbandje 1990)

In dit artikel vertelt Robbie van Engelen over het onstaan van de serie Kerstbandjes. Van Engelen is A&R managers van een grote internationale platenmaatschappij.

Het vierde Kerstbandje is tevens het eerste bandje van deze serie dat u in de jaren negentig ontvangt (of is het nu toch "negentiger jaren"; ik ben al zo vaak gecorrigeerd door die eigenwijze flapdrollen van Kerstbandjesmakers dat ik het nu echt niet meer weet).

Jaren '80
Het bandje dat u zojuist ontvangen heeft, was eigenlijk bedoeld als het laatste bandje van de jaren tachtig (tachtiger jaren). Maar de heren hadden het te druk met andere zaken (??!!??). Heel de wereld blikt terug op het afgelopen decennium en concludeert dat we met een slaperige periode van doen hebben gehad. Voor Wim, Jan en Rabo waren dit nu juist de jaren van grote bloei. Amper van school groeide in tien snelle jaren het besef dat er meer op de wereld is dan een kroeg, een popbandje, tja... en wat eigenlijk nog meer? Nu ja, de jongens kwamen erachter dat er ook mensen zijn die niet alleen maar over gitaren willen praten; de mensen eromheen kwamen erachter dat er niet alleen maar jongens zijn die alleen maar over gitaren willen praten, en zo kwam het toch nog allemaal weer op zijn plek.

Kerstfeest
Het waren dus in ieder geval de jaren waarin het fenomeen "Kerstfeest met Jan en Wim" ontstond. Later werden pas de hele stukjes Rabo toegevoegd. De eerste twee edities kwamen tot stand met behulp van een oude trouwe bandrecorder en wat geleende spullen.

Encyclopedie
Dankzij een aantal conservatieve kabinetten, waar de jongens ernstig tegen gekant zijn, konden ze de oude troep echter inruilen voor superdeluxe opname-apparatuur en was er zelfs nog geld over zodat de drie tegenwoordig de tegen het imperialisme gerichte songs van Dylan via een gloednieuwe midi-set kunnen afspelen. Begrijp hen nou niet verkeerd; ze hebben hun oude principes en idealen nog steeds niet verloren. Rabo heeft dan wel een juweel van een stereo ktv met teletekst + video; de encyclopediereeks is nog steeds niet van de top van zijn verlanglijstje verdwenen.

1. Go tell it on the mountains

Traditioneel
Arrangement Wim Bakker
Wim: sologitaar, slaggitaar, basgitaar, synthesizer, programma drumcomputer

2. In de oven (Glad all over)

tekst en muziek: Carl Perkins
Nederlandse tekst: Jan Hovers
Jan: zang, akoestische gitaar, tamboerijn
Rabo: electrische gitaar, programma drumcomputer
Wim: basgitaar

3. Klokken luiden

tekst en muziek: Brian Wilson
Nederlandse tekst: Rabo Snellenberg
Rabo: (a-capella-) zang

4. Mr. Raboo's X-mas Blues

muziek: Rabo Snellenberg
Rabo: sologitaar, slaggitaar, basgitaar, programma drumcomputer

5. Billy Butcher

tekst en muziek: Jan Hovers
Jan: zang, piano, basgitaar, mondharp, krant/pollepels
Wim: zang, akoestische slaggitaar
Rabo: zang, akoestische sologitaar

6. Dennennaalden (Autumn leaves)

tekst en muziek: Konna-Prévert-Mercer
Nederlandse tekst: Wim Bakker
Wim: zang, electrische gitaar, synthesizer, basgitaar, programma drumcomputer
Rabo: zang
Jan: zang, mondsynthesizer (neptrombone)

7. Kerstmis Rap

tekst en muziek: Rabo Snellenberg
(Goedgekeurd door de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied)
Met een eervolle vermelding door de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland, waarbij het volgende commentaar werd gegeven: "Voor een gemeente die Gods woord lief heeft moet het een vreugde zijn de lezing en prediking der Schriften te begeleiden met het zingen van liederen als deze".


Rabo: zang, sologitaar, slaggitaar, programma drumcomputer, rits, speelgoedbeest
Jan: zang, basgitaar, synthesizer, speelgoedtoetertje
Wim: zang, speelgoedbeest

8. Navidad en Cataluña

traditional
arrangement: Wim Bakker
Wim: castagnetten, electrische gitaar, basgitaar, synthesizer, programma drumcomputer

9. Ik ben op weg

tekst en muziek: Adri Cornelissen
Wim: zang, sologitaar, slaggitaar, basgitaar, synthesizer, programma drumcomputer, tamboerijn

10. Er is een roos...

tekst en muziek: Jan Hovers
Jan: stem, sologitaar, slaggitaar, basgitaar, synthesizer, programma drumcomputer, tamboerijn
Pauline Hovers: "mama!"

11. Ik ben de kok

tekst en muziek: Bill Haley
Nederlandse tekst: Wim Bakker
Wim: zang, electrische gitaar, synthesizer, programma drumcomputer
Rabo: zang, sologitaar, triangel
Jan: zang, basgitaar

12. Negentientachtig

tekst en muziek: Jan Hovers (m.u.v. Heavy van Nelly: Wim Bakker)
Jan: zang, basgitaar, programma drumcomputer
Wim: zang, slaggitaar
Rabo: zang, sologitaar

13. 'k Wil 't kerstfeest niet bederven (I don't want to spoil the party)

tekst en muziek: Lennon/McCartney
Nederlandse tekst: Rabo Snellenberg
Rabo: zang, basgitaar, akoestische gitaar, electrische gitaar, programma drumcomputer
Jan
: zang

14. Harries theme

tekst en muziek: Jan Hovers
Jan: zang, sologitaar, slaggitaar, basgitaar, synthesizer, programma drumcomputer
Wim: zang
Rabo: zang

15. Die tijd is omgevlogen

tekst en muziek: Rabo Snellenberg
Rabo: zang, sologitaar, slaggitaar, synthesizer, programma drumcomputer
Jan
: basgitaar, synthesizer
Enfin, terug naar het kerstbandje van dit jaar. Opnieuw een fijne verzameling songs. Het zal de oplettende luisteraar opvallen dat dit jaar niet uitsluitend gekozen is voor de oudejaarsthematiek. Voor zoveel talent als waar de drie over beschikken is zo'n keurslijf al gauw te strak. Er gaat niet alleen rond de kersttijd een hoop om in de drie koppies. Het kerstbandje heeft een dusdanige plaats in hun leven gekregen dat het het hele jaar in hun hoofden broeit (met alle haarproblemen van dien).

Kerst-rap

Overal doen de heren inspiratie op voor hun 'kindjes'. Neem nou Rabo. Sinds hij door straten van verre metropolen dwaalt, krijgt hij nauwelijks nog een conventionele melodie uit zijn pen. In zijn Kerst-rap hoor je als het ware de jungle-sound van de vierde wereld.. Verhalen doen de ronde dat hij de basis voor dit nummer legde op een hoek van 42nd Street in het hart van de Big Apple terwijl hij zijn eerste lesje op zijn taxfree aangeschafte skateboard kreeg van een jonge zwarte scratcher. Allright, man!

Gewicht
Dat Wim in de loop der jaren er wat gewicht bij heeft gekregen wilde ik eigenlijk onvermeld laten. Maar als je zijn nummers van de afgelopen jaren analyseert, dan kom je snel tot de conclusie dat hij zich veel bezig houdt met consumeren. Geen mens die daar over klaagt wanneer je luistert naar een juweeltje als de Oliebollenrock. Muziek is al duizenden jaren een uitlaatklep voor gevoelens. Kijk maar eens hoeveel liedjes er over de emoties tussen mensen zijn ontstaan. Jan doet daar een schepje bovenop om zich zelf te behoeden voor een maagzweer en toont met zijn Harries Theme (met een knipoog naar The Third Man) hoe tolerant hij is.

Genoegen
Tot mijn grote genoegen (en waarschijnlijk ook het uwe) staat er dit jaar aanzienlijk meer materiaal op het Kerstbandje dan op vorige jaargangen. Deels dus omdat de jongens niet alleen meer over de kersttijd schrijven, maar ook omdat ze besloten hebben alle vruchten van hun opnamebezigheden met het kerstpubliek te delen, op voorwaarde dat de teksten in het Nederlands staan. Een ander heuglijk feit is dat op dit nieuwe kerstbandje aanzienlijk meer eigen composities staan in vergelijking met voorgaande jaren. Al met al dusweer een briljant werkstukje van de dire trouwe vrienden die er zorg voor dragen dat een ieder de donkere dagen rond Kerstmis op gemoedelijke wijze beleven.

Denker
Tot slot citeer ik de onlangs uitgeweken Nederlandse denker Lozer: "De vrienden van de muzikant zijn altijd de dupe". We weten nu waarom hij de wijk nam; hij wist dat hij geen gelijk had.

Robbie van Engelen, A&R manager

Bendjes
Najaar 1975. Wim zat een keertje bij geschiedenis naast me in de klas. Tijdens de les ontstond er een discussie tussen ons beiden. Het ging over Basken. Het was in de vierde. Wie er gelijk had weet ik niet meer. Hij las toen al krant. Ik had het, geloof ik, van horen zeggen. In ieder geval moesten we eruit. Hij vertelde van z'n Amsterdamse bendje "Crosswinds". Wim kon niet meer stuk.

Uilenstede. Fuga in blauw (of was het rood?).
Adri Cornelissen stopt het wereldleed in liedjes. Dick Meiaard heeft een sportauto, een drumstel en een stoere pet; een fraaie zangstem ontbreekt echter. Een meneer waartegen ik per ongeluk "u" zeg speelt drums, is kaal (haha), en heeft een naam als een klok: Wolter Wolters. Het geeft allemaal niks. Ik ben voor mijn gevoel de belangrijkste en interessantste jongen van de wereld; ik speel nu in een BENDJE! Wim is eigenlijk nog belangrijker en interessanter. Hij heeft een Amsterdams bendjesverleden.

Einde Montesquieu Deux. Wim en ik blaken van het zelfvertrouwen. We stappen in een nieuw bendje, samen met een deel uit de Dutch-dynastie. Zij staan aan de top van het Amstelveense popfirmament. Wij hadden het ons allemaal anders voorgesteld. We kunnen het bij lange na niet bijbenen en zoeken met onze frustraties troost bij Berith en Jan-Kees. Laat ze allemaal de pest krijgen. Ik oefen tot de bloedblaren op m'n vingertoppen veranderen in Christiani-eelt.
Ik moet toch eens aan Wim vragen hoe we Jur hebben leren kennen. Jur Snijder werd de drummer van BEAU CHUMPS. Hij trommelde altijd met zijn vingers op zijn borst, met zijn duimen achter denkbeeldige bretels. We wilden zelf nummers schrijven. Geen Nederlandse cabaretliedjes meer. Symfonisch was net voorbij. Funk zat erfelijk niet zo in onze genen. Gelukkig was kort en krachtig in de mode. Met z'n drieën zijn we gewoon begonnen. Ik geloof dat The Phanthom ons eerste eigen nummer was. Ik apentrots. Zo'n spannend intro had nog nooit iemand gehoord. Tot Wim en ik een keer het James Bond thema hoorden. Ik schaamde me kapot. Letterlijk gejat. Echt onbewust.

Het buurthuis Uilenstede was de uitgelezen plek voor onze repetities. Als we onze resultaten wilden opnemen, dan was er altijd wel een cassette beschikbaar met muziek van een of andere vage Ierse folkzanger. De buurthuisbezoekers mochten ons dankbaar zijn voor deze zuivering. Drank mochten we zelf pakken. Als we het maar wel allemaal opschreven...

We hebben overal op Uilenstede papiertjes opgehangen. Ik geloof dat we zo aan Danny Werner zijn gekomen. Een zanger met power noemden we hem. Gitarist André Houtkoop kwam vlak daarna erbij. Ik weet bij God niet meer waarom na verloop van tijd Danny en André en later nog een hoop anderen er uit moesten. Toch waren dat zaken op leven en dood.
Wij waren jonge pikkies; Marjan Luif was een echte vrouw. Zij zong bij een salonorkest tijdens één of ander optreden op Uilenstede. Wim en ik hebben eerst een paar borrels naar binnen geslagen voordat we haar durfden vragen.

Met Marjan en Jur hebben we redelijk lang hard gewerkt. Van optreden kwam het niet of nauwelijks. Daar zijn een hoop bendjes door kapot gegaan.

Om iets te behouden van al het werk dat we destijds in de nummers hebben gestopt, hebben we voor dit Kerstbandje een deel opnieuw opgenomen. In potpourri-vorm. Net zoals we ze in 1980 speelden. Wim heeft een nummer van MONTESQUIEU DEUX opnieuw voor dit Kerstbandje opgenomen. "Ik ben op weg" werd geschreven door Adri Cornelissen.
Jan Hovers

Uitermate trots zijn wij, dat speciaal voor Kerstfeest met Jan, Wim en Rabo 1990 een nummer is geschreven door de bekende emcee DJ Mr. Raboo.
Het is een rap geworden in onvervalste hip house stijl, een mengvorm van Hip Hop en Acid House. Een mega-mix van allure die een liefhebber van butch body voguing naar de dansvloer zal doen snellen.
Luister mee, geniet van de rocksteady beat, die met zorg samengestelde samples, de geraffineerde combinatie van basgitaar en synthesizers, de snerpende gitaren, en , natuurlijk, de snelle rap-lijnen. Achtereenvolgens hoort u DJ Mr. Raboo m.c., Brother 'Wild' Bill B., en emcee Papa Funky in een giga-rap met bijtende acid-rijm.
Geniet en huiver!

"Klokken Luiden" heet de kerstbewerking van "And your dreams come true", een kort vierstemmig nummer van de Beach Boys. Met Nederlandse Kersttekst (een akrostichon) blijkt dit nummer van engelachtige schoonheid. Voor de harmonische analyse danken wij Prof. Dr. Gene Menage van de Disney Universiteit van Los Angeles.

Bovenstaande teksten verschenen eerder in "Trouwe Vrienden" (bijlage Kerstbandje 1990)

 
eXTReMe Tracker